Moduri nebunesti in care media online ne minte

Proxenetismul prejudecatilor. Vreme de trei ani, studii multiple au aratat ca nici un individ nu este suficient de bun sa reziste la schimbarea credintelor. Incercam sa stam cu capul in nisip si sa intoarcem capul in alta parte pentru a ignora realitatea si a incerca sa o facem sa fie cat mai apropiata de prejudecatile preexistente in mintea noastra. Cei care au credinte puternice tind sa nu tina cont de nici un fel de alta parere si sa ramana blocati intr-o bucla temporala in care doar ei au dreptate.

Obiceiurile de consum media nu fac decat sa ne consolideze pozitiile noastre in raport cu o anumita problema. Multi dintre cei mai conservatori incearca sa nu tina cont de nimic ceea ce nu bate cu ceea ce cred ei, sperand ca la un moment dat toata lumea va fi de acord cu ei. Totusi cele mai ingrijoratoare statistici tin de opiniile divergente. Potrivit unui raport, 52 de procente din cadrul liberarilor si peste 66 procente din randul conservatorilor pretindeau ca toti prietenii lor apropiati impartasesc aceleasi pozitii ideologice cu ei. Aceasta precizare e importanta intr-o lumea in care mai mult de jumatate dintre noi ne luam informatiile de pe Facebook. Se creeaza astfel alta bula in care tot ce auzim ne confirma ceea ce stiam deja.

Tot ce nu se inscrie in credintele noastre e ignorat sau distrus cu argumente cu un fundament greu de stabilit. Cursa click-urilor. De ce mai toate surse de incredere vorbesc cam despre aceleasi subiecte si altele foarte importante sunt complet ignorate? Editorii hotarasc ce trebuie si ce nu trebuie sa intre intr-un ziar sau sa se vada la tv, sa se auda la radio, asa ca, daca redactia e de calitate transforma un eveniment banal, uitat, dar important, in ceva extraordinar. Astazi traficul dicteaza aceste decizii, nimic altceva. Daca atrage multe click-uri, ajunge pe prima pagina, e promovat, daca nu atrage click-uri ori nu ajunge, ori ajunge pe la finalul paginii online. Asta inseamna ca media online e si mai selectiva in privinta celor publicate.

Asa se ajunge si la situatii bizare ca in 2014 cand lumea credea ca Ebola va distruge lumea. Toata paranoia a fost declansata de autoritati care dadeau mereu cifre alarmiste. Tot ce e alarmist atrage click-uria, so toate informatiile s-au raspandit imediat, in toate partile. Sub presiunea obtinerii de cat mai multe click-uri, editorii au pus presiune pe redactori sa inventeze stiri numai sa existe trafic mare. Ideea de baza in media online moderna e: publica prima data, ia banii de la publicitari, verifica la final, daca e cazul.